torsdag 8 januari 2009

Cattis jul- och påskbröd



Det här är ett av min syster Cattis paradnummer. Hon bakar det här brödet varje jul och påsk till mina barns stora lycka. Det skulle förmodligen inte bli vare sig jul eller påsk för dem om hon inte kom med brödet. Det bakas på bikarbonat och bakpulver och blir mjukt och är sött. Min man brukar driva Fredrica (en av mina döttrar) och säga att när hon väl äter ett bröd som är mörkt (till färgen i alla fall) så är det i själva verket sockerkaka med smör på.
Hur som helst - jag håller med Freddan -det är vansinnigt gott!
Och mycket bröd blir det, en hel långpanna.

Recept:

2,2 liter rågsikt
1/2 påse brödkryddor
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 liter filmjölk
4 dl sirap (ljus brödsirap)

Sätt ugnen på 100 grader.
Rör ihop alla torra ingredienser. Häll sedan i filmjölk och sirap. Blanda ihop allt till en smet som ska vara seg som tuggummi. Smeten hälls sedan ut en en smord långpanna.
Grädda brödet i 100 grader i 45 minuter, öka sedan till 150 grader och grädda i 30 minuter till.
Klart! Lätt som en plätt!

Inga kommentarer: