lördag 15 maj 2010

Woho - sommaren är här


I alla fall idag.
Men jag är glad för varje sommarminut så jag bara njuter. Man kan verkligen inte sluta förundras över vädret och dess växlingar. Men som sagt - när det växlar åt det här hållet behöver man inte klaga.

Så idag har jag och Sören ryddat runt i trädgården. Och vi har fått en hel del gjort och en annan del ogjord. Började morgonen på Bauhaus och köpte virke för att snygga till lite men när vi kom hem upptäckte vi att hela projektet bara var over-kill. Så det blev ogjort. Men det var bara skönt. Man ska inte överarbeta saker och ting. Den stora konsten är att lägga av i tid. Annars är det risk att det blir som när Brasse skulle baka sockerkaka - allt som var gott skulle ner i smeten, helt utan urskiljning. Kolor, korvar, godis ... Mjöl och sånt tjafs däremot, det kunde han vara utan. Less is more - är en av mina favoritklyschor - men den håller.

Nå väl - vidare med dagen så skulle jag inviga min födelsedagspresent. Min lövblås, tillika lövsug. Och den höll i knappt en minut... Sen var det stopp. Faan vad smopen jag blev. Alltså ännu en sak som blev ogjord. Så imorgon blir det nog en ny tur till Bauhaus för att lämna tillbaka virket och lövblåsen. Men då kan jag ju alltid ta en runda till bland växterna. (Där var jag förstås idag också och fick med mig ett och annat hem.)
Men gräset blev i alla fall klippt och bortkrattat. Och rosorna blev äntligen klippta. (Hoppas jag gjort rätt. Om det är nåt som jag inte är så bra på så är det nämligen rosor. Men jag har gett mig tusan på att jag ska ha rosor på flera ställen i trädgården så det är bara att börja öva.) Och så har jag gjort mig ett litet trädgårdsland och planterat salladsplantor. På ett ställe som inte är så givet. Det blev så fint. Och så har jag rensat bort ogräs utanför tomten. Och Sören har fått sitta i solen och läsa sin boka som är så bra att han inte kan sluta läsa. Så lite har vi allt fått gjort.

På em skickade Sören iväg mig till nästa blomstershop för att inhandla mer blommor till alla krukor. Och inte mig emot. (Och så fick han ju fortsätta att läsa i lugn och ro.) Jag fick gå tre gånger fram och tillbaka till bilen för att få med mig allt. Så imorgon ska här planteras. Jippie!

Sen ska Sören få stränga förhållningsorder om vattning medan jag är i Shanghai.

Inga kommentarer: