söndag 15 februari 2009

En ny bok i köket som jag varmt kan rekommendera


För ett par veckor sedan var jag ute på söndagsutflykt med mamma, Cattis, Rebecca och Jonna. Vi åkte först en tur till Saltå by och besökte deras butik och café. Då bunkrade jag upp med mjöl som de säljer i 10-kilossäckar och den här boken. Boken är fylld av härliga recept och vackra bilder. Jag kan varmt rekommendera den både vad gäller matrecepten och bakrecepten.

I början av veckan satte jag två surdegsstarter från recept i boken. En råg och en vete. Rågen var färdig för bak igår och då påbörjade jag surdegen till "Barsjabröd" (ett av recepten i boken) och idag har jag bakat klart. De ser fäldigt fina ut och det doftar fantastiskt av kummin i hela huset. Jag ser fram emot en provsmakning lite senare.

Nybakat Barsjabröd

Nu ska jag strax påbörja ett par nya bröd med vetesurdeg. Spänningen stiger, man vet ju aldrig riktigt vad det blir innan man satt igång.

Inga kommentarer: