torsdag 15 januari 2009

Några dagars utbildning tillägnad "jaget"


Ägnade både lördagen men framför allt söndagen åt bakning. Hade då dessutom bjudit in min systerdotter, som för övrigt utsett mig till sin extramamma (sånt tackar man för - vilken utmärkelse!), till att komma hit med sin nya fina kamera och fota mina små bakverk av allehanda slag. Jag tycker själv att det är så tråkigt att läsa ett recept utan att få se lite fina bilder på det man kan tillaga. Hon tog i alla fall utmaning på största allvar och arrangerade kakor, bullar och bröd i smakfulla miljöer. Sen kom resten av min systers familj hit och åt så mycket de orkade av allt bakat. Och de gjorde en bra insats vill jag lova. En mysig eftermiddag.



Jag har den här veckan varit på utbildning i tre dagar på en konferensanläggning i Nacka, mao i samma kommun som jag bor. Men man ska inte klaga och framför allt inte när man kommer till hemresan då känns "nära" väldigt skönt.


När vi började kursen i måndags skulle alla först säga en tanke som vi för närvarande bar på. Och min blev så klart surdeg efter helgens aktiviteter. Jag var fortfarande så uppe i mitt bakande att jag egentligen kände att jag varken hade tid eller lust att åka bort i tre dagar. Men det var fantastiska dagar förlagda vid havet med farleden precis utanför. Vi har vänt ut och in på "jaget" och "individen" i tre dygn för att förhoppningsvis på sikt bli bättre chefer. Och vem vet - vi kanske rent av lyckas. Men det lär nog krävas både tid och kanske framförallt en skopa tålamod från våra medarbetare.


Det som är speciellt trevligt med att bo på såna anläggningar är ju ofta maten och här var det inte sämre. De hade ´bla ett par brödsorter som jag är sugen på att provbaka hemma och några rysligt goda små biscotti med choklad och hasselnötter. Jag har med andra ord tillgodosett "jagets" behov med några nya smakupplevelser och förhoppningsvis också några recept.

Inga kommentarer: