torsdag 8 januari 2009

Chokladrutor



Det här receptet har jag fått av en av mina kompisar Carina. Vi bakade dem ofta tillsammans när ungarna var små. Vi brukade ta en hel dag som "bakdag" hemma i hennes kök och fylla frysarna med bullar och kakor. En självklar kandidat på "bakdagarna" var Carinas chokladrutor.

Min svåger Lette är helt galen i dessa kakor. Jag får nästan inte komma hem till dem utan att medföra en långpanna med chokladrutor. I gengäld brukar Lette putsa och polera min långpanna, innan den återbördas till vårt hem, så att det ser ut som den var ny.
Lite av en win-win-situation!
(Att kakan är så kopiöst lätt och snabb att baka vet jag inte om jag kommer att tala om för Lette, då kanske jag inte får min långpanna lika fin igen - för det är garanterat mer jobb med att putsa den än att baka chokladrutorna.)

Recept:

2 ägg
3 dl socker
150 gr smält smör eller margarin
1 dl mjölk
1/2 dl starkt kaffe
4 1/2 dl vetemjöl
1 msk kakao
1 msk vaniljsocker
1 msk bakpulver

Glasyr:
50 gr smält margarin eller smör
3 1/2 dl florsocker
1/2 msk vaniljsocker
1 msk kakao
3 msk starkt kaffe

Kokos till garnering

(Jag brukar ofta ta lite mer av allt till glasyren med ungefär 5 dl florsocker istället och så öka med motsvarande av resten av ingredienserna)

Gör så här:
Vispa ägg och socker pösigt och tillsätt sedn resten av ingredienserna. Häll smeten i en väl smord långpanna. Grädda ca 13-15 minuter. Ta ut kakan och låt den svalan något. Häll sedan på glasyren och strö över rikligt med kokos. (Kakan ska inte vara helt kall när du brer på glasyren då går den sönder. Värmen från kakan gör att det blir lätt att breda ut glasyren.)

Inga kommentarer: