torsdag 8 januari 2009

Vilken lycka - det funkar!

Herregud att man kan bli så glad över några bröd. Men se själva hur fina de blev! Och goda så in i norden. De var lagom "ätvarma" när Sören kom hem från jobbet idag och vi avsmakade dem med olivolja och flingsalt. Sen kändes den övriga middagen nästan överflödig. Jag hade kunna ätit mig mätt på bara bröd. Hade suttit fint med ett glas gott rödvin också men det fanns det inget hemma så det fick duga med bubbelvatten idag. Inte det sämsta för all del.


Det här är alltså mina första bröd bakade på surdeg - jättefina baguetter! Jag tror att alla som har slagit i mig, och säkert många andra också, att det är svårt att baka surdeg ljuger. Det var verkligen lätt som en plätt eller så har jag haft en enorm nybörjartur.

Hur som helst så ligger nu nästa omgång bröd och jäser nere i vår källare. Vi är beskaffade med ett stort bergrum i vårt hus, där tidigare oljetanken var inrymd. Men sedan ett år tillbaka är den utplockad och oljepannan bytt mot en betydligt mer miljövänlig bergvärmepump. Bergrummet är som sagt stort och vi har det som förråd för lite av varje som tex vinkällare (låter betydligt flottare än vad det är - vi är nämligen inga direkt vinsamlare av rang). I detta bergrum finns det dock plats för att kalljäsa bröd för ett större bageri (vilket vi inte heller har för avsikt att ha här hemma). Nu ligger i alla fall mina tre bröd där nere och puttrar. Härligt! De ska sova över där nere för att sen bli gräddade imorgon bitti. Sov gott!


Här sover mina jäsande små bröd.

Inga kommentarer: