lördag 6 februari 2010

En liten prinsessa på besök som bakar Makalösa kakor

Igår hade jag besök av min äldsta dotter och hennes kompis lilla flicka - Tilde. Då stannar världen. Vad är det med barn som gör detta med oss vuxna som vi går allehanda dyra kurser och självutvecklingsprogram för at lära oss - att vara "här och nu" och att allt annat kan vänta. Det är rent magiskt. Denna lilla treåriga prinsessa tar hela vår familj med storm. Och visst förstår hon att hon är välkommen men hon har ingen aning om vilken effekt hon har på oss allihop och drar ju därmed heller inga fördelar av det. Det är så väldigt äkta. Det finns inget konstigt, inga krusiduller eller nåt som är omöjligt för då är det ju bara att koppla på fantasin och hitta på lite och vips - så var det löst! Hon lekte med Rebecca och Rebecca är så snäll och frågar hela tiden hur man ska göra i leken i och Tilde svarar och styr och ställer på ett härligt sätt, bestämt och säkert utan att vara tjatig eller dum. Hon är så otroligt rolig att ha att göra med. Precis lagom. Mamma Helene har gjort ett fantastiskt bra jobb måste jag säga - också en duktig tjej.

Och så höll jag förstås på att baka när Tilde och Rebecca kom. Och ni vet hur man gör när man bakar. Man ser till att man får plats med så mycket som möjligt på plåten. Radar upp kakor och bullar i raka rader, osv, osv. Hur som helst så frågade jag Tilde om hon också ville baka nåt? Om vi skulle baka kakor? Och det ville hon gärna. Så jag knådade ihop en deg och så ställde hon sig på en stol vid spisen där jag ställt ut plåtarna och så tog hon degbit efter degbit, rullade dem så gott det gick och sen la hon dem nånstans på plåten - ev halvt ovanpå någon annan - och sen tryckte hon till. De låg huller om buller på plåtarna när hon var klar och sneda och vinda var de men det var de finaste kakor jag sett på mycket länge. Och det blev de även när de var gräddade. Sören blev alldeles särskilt förtjust i dem och jag förstår honom - De heter Makalösa och de bakades av en alldeles makalös liten flicka.

Så vad lär man sig av detta? Massor! Och jag ska verkligen tänka på allt klokt Tilde lärde mig på nytt igår. Tack för det Tilde och tack Helene för att vi fick låna henne en stund. Det är sån lyx att ha henne i vår närhet - önskar jag kunde träffa henne oftare. Och Helene också.

Och här kommer receptet på Tildes fina kakor:




Makalösa


2,5 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
100 gr smör (går bra med margarin också)
1/2 dl sultanrussin (går bra med vanlig också)

Gör så här:

1. Se till att få ett litet sött barn på besök, då kommer baket gå mycket bättre.

2. Sätt ugnen på 175 grader

3. Blanda samman mjöl, strösocker, bakpulver och knåda snabbt ihop det med smöret till en deg. Antingen gör du deg för hand eller i en matberedare.

4. Rulla små bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Tryck till dem lite.

5. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter.

Inga kommentarer: