lördag 6 februari 2010

Valnötsbröd med linfrö

Idag har jag fått ta lite av det jag har hemma eftersom klockan var halv sju och söndag morgon när jag ville börja baka. Men ibland kan det ju vara just det som är det bästa - Nöden lär ju vara uppfinningarnas moder. Som jag sagt tidigare är ju inte att följa recept min starkaste sida. Jag lär från recept men sen använder jag mig av sunt förnuft och tidigare kunskaper. Så fick det bli även denna morgon. Och det bästa knepet för mig är då at utgå från mitt grundrecept - Mitt allra första surdegsbröd. Det receptet är verkligen en bra grund att ha för att kunna lägga och dra ifrån.

Här kommer då ett nyvunnet recept på ett jättegott valnötsbröd med linfrö. Och det jag älskar med valnötsbröd är den vackra färgen degen och brödet får, den går nästan åt lite purpur.

Recept:
4 gr torrjäst
775 gr vatten (varmare än fingervarmt)
650 gr ekologiskt vetemjöl
550 gr ekologiskt dinkelmjöl
1,5 dl hackade valnötter
1,5 dl linfrön
(Om jag hade haft lite torkad frukt hemma hade jag slängt i det också)

Kör först dessa ingredienser tillsammans i matberedearen i 3-5 minuter på medelhög hastighet.

Tillsätt 300 gr surdegsstart av råg

Kör ytterligare 10 minuter men öka nu hastigheten på matberedaren.

Tillsätt 30 gr salt och fortsätt att köra degen i ytterligare 3 minuter.

Ja det var allt. Ta upp degen och lägg den i en stor bunke som du hällt olja i botten på. (Jag brukar använda olivolja.) Nu ska degen jäsa men under den först immen ska du vika degen som ett kuvert var tjugonde minut.

Först viker du höger sida mot mitten och sen vänster mot mitten. Därefter uppifrån mot mitten och sist nedifrån och mot mitten. (Jag gör den i min stor jäsbunke, funkar alldeles utmärkt).

Efter du vikt degen vid tre tillfällen låter du den jäsa ytterligare 1 timme i bunken.

Därefter häller du ut den på mjölat bakbord och nu ska du dela degen i tre delar och nu kommer det viktiga - försök att knåda degen så lite som möjligt och du vill ha ett blåsigt och härligt bröd.

Tvinga/vik istället kanterna in under brödet från alla hål så att de möts på mitten, gör detta flera gånger då får du ett hållfast bröd som inte lika lått säckar ihop när du ska flytta det till plåten osv.

Lägg bröden att jäsa över natten i jäskorgar eller på bakplåtspapper med handdukar under pappret som stöd runt brödet så att det jäser uppåt och inte flyter ut.

Inga kommentarer: