måndag 2 februari 2009

Baka surdegsbröd med vanligt vetemjöl

I lördags hade jag ett litet bakmaraton här hemma. Alla andra i familjen var ute på sina äventyr och köket stod alldeles ensamt och övergivet. Det blev några olika sorters knäckebröd och så skulle jag baka av min surdeg som var färdigjäst. Till min stora besvikelse upptäckte jag, lite för sent, att jag inte hade annat än vanligt vetemjöl hemma. Så jag gjorde en deg av det tillsammans med återstoden (250 gr) av det ekologiska rågmjölet och tänkte - det får bära eller brista. Men det blev ett jättegott bröd. Dock inte lika blåsigt som det brukar men smaken var ungefär densamma. jag hade nog behövt ha i lite mer mjöl för degen var lite, på gränsen till ohanterligt, lös.

Till detta bröd hade jag.

750 gram ljummet vatten
15 gr jäst
250 gr rågmjöl (ekologiskt - jag var alltså inte helt förtappad)
750 gr Willys vanliga vetemjöl
330 gr surdeg av råg
30 gr flingsalt
och sen jäste jag bröden i rumstemperatur.

Och som sagt - bröd blev det - och gott var det!

På söndagen bar det sen iväg till Saltå Kvarn och deras gårdsbutik och nu finns det inhandlat 10 kg vetemjöl special och 10 kg dinkelsikt. Så nu måste jag bara inhandla nytt rågmjöl och sätt igång en ny surdeg så ska det bakas på fin-mjöl till helgen. Det ser jag fram emot.

Men jag måste erkänna för mig själ, om än motvilligt, att maratonbakning av surdegsbröd och knäckebröd samtidigt inte var en alldeles lysande idé åtminstone inte om man envisas med att ha allt på gång samtidigt i köket.

Jag hade ju mina surdegsbröd på jäsning i köket såklart och satte under tiden degar för knäckebröd. Jättesmart tyckte jag när jag började, eftersom jag älskar att vara effektiv. Att baka knäckebröd innebär att man har en väldigt varm ugn och en ugnslucka som öppnas och stängs i ett kör. Rumstemperaturen i köket var till slut olidlig och inte kunde jag ju inte öppna fönstren eftersom jag hade surdegsbröden på jäsning. Nu är det emellertid på det viset att en överhettad hjärna inte alltid tänker helt klart eller helt smart. Varför flyttade jag inte på surdegarna till ett rum där jag kunder stänga dörren och sen öppnade fönstren i köket kan man ju undra? Då hade jag säkert sluppit känna mig svimfärdig och illamående. Men som sagt - man kan ju inte vara smart jämt. Som min syster brukar säga - "gör om - gör rätt!"
Så nästa gång får det bli en sak i taget (känns i och för sig inte riktigt som jag) eller jäsning av bröd i ett annat rum.

Inga kommentarer: