lördag 17 januari 2009

Maränger i olika färger

Maränger i olika färger kan göra vem som helst på gott humör. Om man dessutom dekorerar dem med strössel av olika sorter blir det ännu bättre. Typsikt tjejigt, jag vet - men både jag och mina döttrar älskar dessa små vackra skapelser. Jag brukar göra flera färger samtidigt, ljusgula, ljusgröna och rosa, och sen blanda dem i en stor glasburk. Det blir så läckert!


(Jag ska nog prata med min svåger - konditorn - och se om jag inte kan komma över andra färger än de som finns i handeln.)


Receptet går alldeles utmärkt att halvera.


Recept för 25-30 st:


4 äggvitor
1 krm vinäger
2 dl strösocker
några droppar karamellfärg efter tycke och smak
strössel, olika sorter
Något att spritsa med som sprits och tyll, det går också bra att bara klicka ut dem med sked.


Sätt ugnen på 100 grader.
Välj en ren bunke (alla redskap måste vara helt fria från vatten). Vispa äggvitorna med en elvisp eller i matberedare till ett vitt fast skum. Tillsätt vinäger och vispa ytterliggare ännu fastare och tillsätt sedan sockret lite i taget. Droppa i några droppar karamellfärg och vispa tills färgen är jämnt fördelad i smeten. Massan ska vara helt fast och inte rinna ur bunken om du vänder den upp och ner.
Spritsa eller klicka (med hjälp av två matskedar) ut maränger på bakplåtspapper. Strö över strössel. Sätt in i ugnen och grädda 1,5 timmar utan att öppna luckan. Låt svalna på galler.







De här härliga marängerna går snabbt och lätt att göra.






Inga kommentarer: