fredag 9 januari 2009

Mitt kök är ett mjöligt paradis

Det är ta mig tusan mjöl överallt snart. Men det gör inget.

Idag har jag gjort några misstag kan man minst sagt säga. Men - nöden är ju uppfinningarna moder. Jag hade så noggrannt satt min surdeg och den puttrade och jäste så fint och idag var det så dags att baka. Och så upptäcker jag att allt mitt ekologiska mjöl är slut. Så jag tog helt enkelt och provade att baka med vanligt vetemjöl. Har ännu inte gräddat dem så jag vet inte resultatet. Men än så länge verkar dem må bra. Ligger i korgar och jäser och ska om en timme ungefär in i ugnen.

Medan degen jäste startade jag ett nytt projekt. Att baka knäckebröd. Jag har ju fått en så fin kavel av min kompis Eva.

Jag kan få fnatt när jag går in i en affär och ska köpa såna där lite "finare" knäckebröd, typ Wilmas. Det är ett helt vansinnigt kilopris på dessa små brödbitar och då jag inte är helt korkad när det gäller att baka triggas jag förstås att gå hem och göra egna. Detta var också en av anledningarna till att jag önskade mig min baksten - eget knäckebrödsbak. För knäckebröd blir också lite godare om man gräddar dem på en sån sten.

Man ska bara vara beredd på att när man bakar knäckebröd så blir det mjöligt - överallt. Och bakar man, som jag gjort idag, med frön också så blir det även fröigt överallt. Jag är med andra ord väldigt glad för att inte dammsugaren var proppfull. Nu däremot är den väldigt mätt och belåten efter att ha fått frossa i sig mina mjölrester.

Inga kommentarer: