lördag 20 mars 2010

Morotsmuffins med valnötter


Morotskaka är bland det bästa jag vet och det här receptet är gudomligt. Det är dessutom perfekt storlek när man gör dem som muffins. Det är Melina som tagit den här jättehärliga jag-vill-ha-en-muffins-med-en-gång-bilden. (Tack för det Hjärtat!)
Så nu är det bara att börja baka. :-)

Jag brukar ställa mina muffinsformar i en muffinsplåt så att inte smeten brer ut sig för mycket på bredden i formarna utan de behåller den fina höga formen.

Recept:
3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 1/2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
2 tsk ingefära
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter
100 gr valnötter

Frosting:
60 gr mjukt smör
5-6 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
Rivet skal av en lime
100 gr Philadelphiaost

Valnötter till garnering

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Blanda de torra ingredienserna och vänd ner dem i smeten.

Tillsätt olja, finrivna morötter och grovhackade valnötter.

Fyll pappersformar lite drygt till hälften med smet. Det blir ca 20-25 vanliga bullformar eller 12 stora muffinsformar (personlligen tycker jag att det blir lite väl stort, men det är ju en smaksak.)
Grädda dem mitt i ugnen i 12-15 minuter.

Blanda alla ingredienser till Frostingen till en krämig smet.
Låt muffinsen svalna innan du brer på den. Garnera med en halv valnöt på varje muffins.

Grymt Gott!

Inga kommentarer: