söndag 15 februari 2009

Hönökaka eller Vi har bakat sprängdeg

Jonna och jag har startat ett surdegsbak, för omväxlings skull. Det ska bli Hönökakor. Och det lär det bli också men inte vilka som helst för det är en vansinnigt spännande deg vi satt. Jonna ränner runt med sin kamera överallt och fotar mig och degen i alla tänkbara lägen. Rätt många bilder sparar vi för oss själva i vårt lilla fotobibliotek bla dem när jag kavlar. Då lägger jag mig nämligen till med en synnerligen märklig min som inte kommer att visas för allmänheten. Men alla kan ju inte vara lika sockersöta som Leila när de bakar, då skulle det bli väldigt trångt i TV-rutan.


Först blandade vi alla ingredienser och satte bakmaskinen i arbete. Den knådade degen i 15 minuter tills den var alldeles trådig och fin, precis som en surdeg ska vara. Därefter la vi den att jäsa i 20 minuter och när tiduret ringde upptäckte vi, storögt, att degen fördubblats på den korta tiden. Det var då vi började undra om vi satt en sprängdeg?


Bunken var halvfull 20 minuter innan den här bilden togs.




Sen delade vi degen i åtta bitar och lät dem jäsa i 20 minuter till. Jag behöver väl knappast säga vad som hände under dessa 20 minuter?



Dubbelt upp igen!


Sen har vi kavlat ut varje bit med kruskavel och ugnen är såklart på uppvärmning med bakstenen i. Dags att jäsa 20 minuter igen. Hela köksbordet är fullt med utkavlat bröd. Härligt!

WOW! Nu har vi färdiga hembakade Hönökakor.
(Bara de nu inte fortsätter att jäsa i magen.)

Recept:
800 gr vetemjöl special
200 gr grahamsmjöl
125 g margarin
7 dl vatten
1 pkt jäst, 50 g
200 gr vetesurdeg
1 dl socker
½ tsk salt

Smält margarinet och värm vattnet däri så det tillsammans blir 37 grader.

Smula ner jästen i en bunke och lös i lite av degvätskan. Tillsätt resten av degvätskan, surdegen, socker och salt och nästan allt mjöl (spara lite mjöl till utbakningen). Degen ska bli lös.

Arbeta degen i maskin ungefär en kvart. Låt degen jäsa i bunken under duk i 20 minuter.

Dela upp degen i 8 delar på bakbord. Låt jäsa under duk till dubbel storlek, ca 20 minuter.

Spara 200 g av degen i en glasburk så har du surdeg till nästa bak.

Kavla ut med kruskavel så kakorna blir så stora att det får plats två kakor på varje plåt. Kavla dem inte för tunna då blir det knäckebröd istället, vilket i och för sig också är gott men kanske inte riktigt vad man tänkt sig.

Låt jäsa på mjölad plåt ca 20 minuter under duk. Nagga med en gaffel innan du gräddar i 250 grader 7-8 minuter i övre delen av ugnen. Spreja med vatten i ugnen efter en minut.

De är jättelätta och roliga att baka. Det tar lite tid med gräddningen. Nu har ju jag valt att grädda på bakstenen men väljer man att grädda på plåt så går det minst dubbelt så fort eftersom man får plats med två kakor på varje plåt. Funkar kanske att grädda i varmluft också och då går det ju i så fall blixtsnabbt, men det har jag inte provat så den frågan lämnar jag obesvarad.

Inga kommentarer: