torsdag 8 januari 2009

Enkla äppelformar

De här kakorna blir som mazariner ungefär fast med äppelnmosfyllning. Och de är ruskigt goda. Bakade dem mycket när jag bodde hemma hos mina föräldrar. Det var lite av ett paradnummer och jag brukade baka dem och ta med i fina kartonger till allehanda personer som fyllde år och så. Himla lätta att göra och ser väldigt proffsiga ut. Nu var det länge sedan jag bakade dem men nu blev jag lite sugen så vem vet... en vacker dag gör jag dem nog och då kommer det en bild på dem också. Det lovar jag.

Recept:

1 dl socker
150 g smör
1 ägg
4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

Äppelmos till fyllning

Rör smör och socker tills det blir smidigt. Tillsätt ägg och mjöl blandat med bakpulver. Låt gärna degen ligga kallt en stund. Klä därefter smorda formar (såna som man har till mandelmusslor) med deg. Kläm alltså ut den med tummarna. Fyll formarna med en rejäl sked med äppelmos och täck formen med ett lock av deg. Grädda i medelvarm ugn 225-250 grader i ca 10 minuter. Innan servering pudrar du kakorna med florsocker.
Tips! Formarna kan också fylls med nötmassa (gjord av malda hassenötter, ägg och socker). Jättegott!

Inga kommentarer: