torsdag 8 januari 2009

Morgonstund har guld i mund



Godmorgon!
Att få vakna först är en ynnest. Att komma upp i huset när det fortfarande är mörkt ute (nu pratar jag förstår vintertid) och det är alldeles tyst är en njutning som är obeskrivilig. Jag har mina egna morgonritualer - på med morgonrocken eller pyjamas, tända en brasa, tända väl valda ljus, göra en kopp te och sen sätta sig framför brasan. Fortfarande alldeles tyst med undantag av spraket från brasan. Sen kan jag sitta där hur länge som helst.
Men ofta tar jag efter en stund fram min bakmaskin och sätter en bröddeg så att resten av familjen får vakna till doften av nybakat bröd (och jag blir snäll eftersom jag får min terapi direkt på morgonen). Det är definitivt ingen som har protesterat mot det hittills, tvärtom, alla älskar det lika mycket som jag. Sen har jag en stor kärlek till, förut att baka, och det är frukost - frukostar ska vara grandiosa och helst innehålla allt. På helgerna äter vi ofta stora frukostar och vi brukar då också väcka barnen så att vi äter tillsammans. Och trots att de är tonåringar protesterar de inte så fasligt mycket. Det är i alla fall inte själva frukosten de inte vill vara med på, det är nog mest det där med att de egentligen kan och vill sova hur länge som helst som kan göra att de till en början muttrar lite. Men det är bara mutter så det är ok.

Nu har jag satt på ugnen med min baksten i och ska snart gå ner och hämta upp det första av mina bröd för gräddning. Stenen är inte så stor jag jag får inte plats med mer än ett bröd i taget, så de andra två får lite längre sovmorgon.

Inga kommentarer: