lördag 21 februari 2009

Snöigt och blåsigt - en perfekt ursäkt för att stanna inne och baka

Idag är det snöigt och blåsigt, det snöar liksom på tvären. Jag har varit uppe sen halv sju och sedan dess har det bara snöat och snöat. Vitt, vitt, vitt överallt. Har precis bakat av mina bröd som jag satte på kalljäsning i bergrummet igår kväll, så nu luktar det nybakat igen. Mysigt!

Jag tycker lite synd om Sören som precis blivit biten av långfärdsskridsoåkning och hade planerat att sticka ut på någon is idag. Det känns ju inte jättelockande men vem vet han kanske tar en tur i alla fall. Med frånvaron av det optimala vädret, med blank is och strålande sol, så jag kan tänka mig att trafiken till isen utanför oss inte kommer att vara lika livlig idag heller. Vi brukar annars ha en härlig vy, av allehanda åkare, från vårt vardagsrum. Men jag har redan sett en entusiast som åkt skidor på isen på morgonen. Nån som tränar för Vasan kanske och måste få sina mil i benen innan nästa helgs stora utmaning.

Börjar också fundera lite över min äldsta dotter som ska åka på kryssning ikväll med en av Finlandsfärjorna. Inget vidare värst väder för det heller. Om det blåser som det gör nu utanför vårt hus kan jag tänka mig hur det är ute på Östersjön. Huu... Hoppas bara de slipper sjösjuka och folk som kräks överallt för då är det verkligen inte mycket till nöjesresa. Man får hoppas att det mojnar till kvällen. Ska nog gå in och kolla väderleksrapporten.

Det är nog bäst att skingra tankarna lite och sätta en deg eller två under dagen. Tror att jag ska göra ett nytt försök med Hönökakor. Det var en strykande åtgång på dem och den här gången ska jag göra dem tjockare så kommer de bli ännu godare tror jag. Det kanske kan bli nåt sött också för där har det också gått åt en del under veckan. Vi har alla tjejerna hemma nu och så har Jonna också flyttat in och tillsammans med alla deras kompisar så blir det snabbt soprent i alla förråd.

Inga kommentarer: