måndag 2 februari 2009

Kokos och nougatgrottor


Ja jädrar i min lilla låda vilka goda små skapelser!

Jag hittade det här receptet nånstans, minns inte var, och nu har jag och Melina provat att baka dem. Flera olika moment men lätt som en plätt och roliga att göra. Ska vid tillfälle prova att göra en klassisk toscasmet med mandel och täcka dem med. Jag tror att det också kan bli rikigt bra. Tog med mig ett gäng till jobbet och de fick med beröm godkänt. Och Melina säger att det vattnas i munnen på henne bara hon tänker på dem.

De ser lite bleka och tråkiga ut i de vanliga bullformarna så nästa gång jag bakar dem ska jag göra det i fina mönstrade formar istället.

Recept till 25-30st:

4 1/2 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk vanlijsocker
1 tsk bakpulver
200 gr margarin

Nougat (typ Odense eller liknande)

Kokostäcke:
25 gr margarin
2 msk mjölk
1 1/2 dl sirap
100 gram kokos

Blanda mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver och margarin till en deg. Ställ den att vila i kylen i ungefär 30 minuter.

Fördela degen i bullformar. Tryck till dem så att det blir en liten grop i varje degbit.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter.

Gör kokosfyllningen genom att blanda all ingredienserna i en kastrull och låt den sjuda på spisen i ca 5 minuter.

Dela nougaten i lika många bitar som du har kakor. Lägg en bit nougat på varje kaka. Täck nougaten med kokossmeten.

In i ugnen med kakorna igen. Den här gången ska de gräddas i ca 8 minuter.

Inga kommentarer: