torsdag 8 januari 2009

Julledigt - Dags för surdeg



Hur kan man bättre fördriva några semesterdagar än genom att alldeles ensam i huset barrikadera sig i köket? Nej det går nog inte. Inte för en person som jag i alla fall som anser att bakning och matlagning är rent terapeutiska sysselsättningar.

Började dagen med att sätta upp en nyinskaffad hylla över kylskåpet så att jag kan få bättre plats med allehanda burkar etc. Och därefter har jag grottat ner mig i diverse recept för att få ännu mer inspiration. Ska kanske säga att jag sällan bakar matbröd efter recept. Men jag fick av mina barn Leilas kokbok "a piece of cake" i julklapp och den är underbar. Har idag bakat biscotti från den boken och det doftar fantastiskt i hela huset av dem.





Se vad fint det blev med hyllan!



Som sambo till en sann älskare av att baka har min man nu försett mig med ännu en fantastisk julklapp som idag ska invigas. En baksten! För att nu göra den rättvisa har jag satt mina första surdegar. Den första jag satte var en rågsurdeg. Satte den för 4 dagar sen och har sedan dess matat den och förvarat den efter konstens alla regler. Och den lever! Jippie! Idag ska den förvandlas till en deg som kommer att bakas till stora imorgon. (Passar på att tacka "Pain De Martin" för alla tips och idéer när det gäller surdegsbak). Den andra degen är en vetesurdeg som jag satte igår kväll. Med lite (3 g) jäst, vatten och vetemjöl och den jäste sen över natten i kylskåpet. Rågsurdegen har startas med enbart vatten och rågmjöl och har bott i rumstemperatur sedan dess. Är än så länge helt novis på det här med surdeg men jag ska lära mig. Det är därför jag provar mig fram med olika sätt att sätta surdegarna på.

Vetesurdegen är numera en deg som ligger i stor plastlåda i köket och jäser. Har vikt den ett antal gånger (som ett kuvert) som är ett tips för att få ett sånt där blåsigt fint bröd med stora hål. I like!

Har hittills bara hittat surdegsrecept med råg eller vete. Tror dock att det borde gå att sätta dem med andra mjölsorter också som tex graham och dinkel. Återkommer till det när jag provat.

Inga kommentarer: