söndag 11 januari 2009

Valnötsbröd på surdeg





Idag har jag exprimenterat lite själv med två surdegar. Här kommer receptet på den första som jag gjorde på surdeg av råg. För övrigt den surdeg som jag satte om och som överlevt igen. Underbart! Jag bakade de här bröden på dinkel och vete och blandade i valnötter i degen. Jag älskar de små knöliga nötterna som ger en fantastisk smak i bröd. Det här brödet kalljäser över natten.

Recept:


750 gr ljummet vatten
15 gr jäst
500 gr ekologiskt vetemjöl
500 gr dinkelmjöl
3 dl grovhackade valnötter
300 gr surdeg av råg
30 gr flingsalt


På kvällen:

Blanda jäst, vatten, nötter och mjöl på låg hastighet i ca 7 minuter. Låt degen vila i ca 10 minuter. Tillsägg surdegen och blanda på lite högre hastighet i 3 minuter. Tillsätt flingsaltet och blanda ytterligare 5 minuter. (När man änvände flingsalt bör man blanda degen lite längre när man tillsätter saltet eftersom det ta lite längre tid för flingsalt att lösa sig i degen. Det är ett tips från min svåger, bagaren, som han fått av surdegsbakande kollegor - att använda flingsalt istället för vanligt salt.)

Låt degen jäsa i 2 timmar i rumstemperatur. Vik degen som ett kuvert var 20:e minut den första timmen.




Häll sedan ut degen på mjölat bakbod och dela den i tre delar. Forma dem försiktigt till bröd och flytta dem till jäsformarna. Ställ dem i kylen (eller som jasg - i bergrummet) och låt dem jäsa långsamt under natten.

Dagen efter:

Värm ugnen med bakstenen i på 275 grader. Tag upp bröden, ett i taget, och vänd försiktigt över dem till bakspaden. Skjutsa in i ugen direkt på bakstenen. Sänk värmen till 250 grader. Lägg in några isbitar om du vill ha en seg, hård yta. Grädda i ca 20 minuter.

Det blir ett lite mörkare bröd med jättevacker färg när man bakar med dinkel och valnötter.


Inga kommentarer: