söndag 4 april 2010

Att baka utan mjölk

Jag har en dotter som är mjölkallergiker vilket påverkat vår familj lite grann i vår mathållning. Hon har fram till nu varit allergisk mot mjölkprotein men nu verkar det som om hon i stället blivit laktosintollerant. Vi håller henne därför nu på helt mjölkfri kost, på läkares ordination för att se om det fungerar med det laktosfria sortimentet också. Och det är ett litet projekt vill jag lova. Hur som helst så får man ju även tänka till lite när man bakar men det är fullt möjligt att baka gott utan mjölk. Jag har därför lagt upp en etikett här på bloggen som jag döpt till
"baka utan mjölk" . I en del recept där kan det stå mjölk eller smör men då får du tänka på att byta till "rätt" sorts mjölk för din allergi. Alltså laktosfri eller till sojaprodukter. Det är ju betydligt lättare med laktosintollerans för då finns det ett helt annat sortiment att tillgå.

Vill också tipsa om att Wienernougat och AfterEight är laktosfria, till min dotters stora lycka för all mjölkchoklad försvann ju när hon inte fick äta nån mjölk alls. Och det var inte populärt.

Inga kommentarer: