söndag 31 oktober 2010

Äppeltider

I fredags fick jag fyra fulla pappkassar med äpplen av en kompis. Jippie!

Hem och koka mos, baka pajer, koka chutney tänkte jag.

Men två dygn senare när jag inte ser botten på den första påsen börjar jag inse vad jag givit mig in på. Det förstod jag verkligen inte i fredags när Tessan sa

- Om du inte klarar att ta hand om allt så åk till ett stall med resten, de brukar bli jätteglada för äpplen till hästarna.

Ha, pyttsan! tänkte jag - här ska inga hästskrällen matas med mina äpplen inte!



Igår morse insåg jag första gången att jag hade "problem".

Att koka äppelmos med typ 10 glasburkar hemma när man har fyra bärkassar med frukt det inser vem som helst att det inte kommer att funka.

Först ringde jag mamma.

Och hon hade ytterligare 6 burkar.

Ok - jag kommer och hämtar dem.

Sen kollade jag på Blocket och lyckades hitta en dam i Bromma som hade ett antal burkar till salu till det facila priset av 1 kr/st. Det blev förstås en tur till Bromma för inköp av ca 40 nya burkar.

Inga kommentarer: